De digitalisering van onze samenleving heeft de manier waarop we communiceren en informatie delen drastisch veranderd. Postbodes die vroeger dagelijks bij ons op de stoep stonden om brieven en pakketjes in de brievenbus te bezorgen lijken steeds minder nodig te zijn. Met de opkomst van e-mail, sociale media en online winkelen, lijkt het beroep van postbezorger wellicht aan het uitsterven. Maar is dat echt zo? Is postbezorging daadwerkelijk een uitstervend beroep? Postbezorgers hebben inderdaad een moeilijke tijd achter de rug. Het aantal fysieke brieven dat wordt verzonden is sinds 2001 met 75% gedaald, aldus cijfers van PostNL. Ook andere postbedrijven hebben last gehad van deze trend. Dit komt voornamelijk omdat mensen nu meer gebruik maken van digitale communicatie zoals e-mail en WhatsApp om berichten te versturen. Ook het aantal pakketjes dat door postbodes wordt bezorgd is toegenomen, maar dit kan niet helemaal compenseren voor de daling in briefpost. Toch betekent dit niet automatisch dat het beroep van postbezorger aan het uitsterven is. De vraag naar pakketbezorgers neemt immers toe, mede dankzij de groeiende populariteit van online winkelen. Daarnaast zijn er nog steeds veel bedrijven die fysieke post gebruiken om hun klanten te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan banken, verzekeraars, en overheidsinstellingen. Zij versturen nog steeds veel brieven per post. Ook is er nog steeds een grote vraag naar fysieke reclamefolders. Een andere ontwikkeling die het beroep van postbezorger kan helpen overleven is de opkomst van duurzaamheid. Bedrijven willen steeds vaker hun CO2-uitstoot verminderen en kiezen daarom voor duurzame bezorgopties zoals fietskoeriers en elektrische voertuigen. Dit biedt weer nieuwe kansen voor de postbezorger. Daarnaast zijn er ook allerlei andere diensten die postbedrijven kunnen aanbieden om relevant te blijven in de huidige markt. Zo biedt PostNL bijvoorbeeld diensten als pakketten ophalen bij afhaalpunten en het ontvangen van retourpakketjes via de brievenbus, waarmee zij zich onderscheiden van concurrenten. Tot slot is het belangrijk om te weten dat veel postbedrijven hun activiteiten diversifiëren. Ze richten zich niet meer alleen op de traditionele briefpost of pakketbezorging, maar breiden uit naar andere gebieden zoals logistiek en e-commerce. Hierdoor creëren ze nieuwe mogelijkheden voor hun werknemers en vergroten ze hun kansen op succes in een veranderende markt. Een aanrader voor consumenten is om een pakketbrievenbus aan te schaffen waar men zowel post als pakketten kan ontvangen. Met een pakketbus voor de deur ontvangt men namelijk ook pakketten als men niet thuis is. Bij YourMailbox zijn dit soort pakketbrievenbussen verkrijgbaar. |
https://www.yourmailbox.nl/brievenbus |