De verkoop van nieuwe bromfietsen en bromfietsen (of scooters) in scooterwinkels was in 2020 het hoogste sinds 2010. In totaal werden 84.711 voertuigen geregistreerd, een stijging van 45% op jaarbasis. Door de Covid-19-crisis is de vraag naar persoonlijk vervoer in 2020 flink gegroeid. Fietsen, motorfietsen en scooters worden vaker gekozen als alternatief vanwege beperkingen op het openbaar vervoer. Bijna driekwart van alle nieuwe scooters vorig jaar waren bromfietsen met een topsnelheid van 25 km/u, vergeleken met nog geen tweederde in 2019. Er werden in totaal 62.348 nieuwe bromfietsen afgeleverd, waarvan bijna 22 procent elektrisch. Een jaar geleden waren EV’s nog goed voor 15 procent van de bromfietsverkopen. Als zodanig wordt verwacht dat de scooterindustrie het klimaatakkoord, waarin is afgesproken dat nieuwe bromfietsen vanaf 2025 alleen elektrisch zullen zijn, soepel zal uitvoeren. De meest geregistreerde bromfietsmerken in 2020 zijn:
Helmplicht bromfietsVerenigingen BOVAG en RAI benadrukken dat de snelle elektrificatie van brommerparken de afgesproken klimaatdoelen in rap tempo dichterbij brengt. Snorfietsers kunnen echter een helm nodig hebben, wat deze ontwikkelingen zou ondermijnen. Een lagere topsnelheid, gecombineerd met een ligging op een veilig fietspad en het ontbreken van helmen, is voor honderdduizenden snorfietsbezitters doorslaggevend gebleken. Ook is de helmplicht praktisch onpraktisch en totaal onhygiënisch voor aanbieders van deelscooters. In een recent rapport van Arcadis zei 55% van de snorfietsers dat ze zouden overstappen op een ander vervoermiddel als er helmvereisten zouden komen. Vier op de tien mensen kiezen voor een auto, wat niet wenselijk is omdat dan vooral de bereikbaarheid en leefbaarheid in steden verder onder druk komen te staan. Er is dringend behoefte aan tweewielers in alle vormen |
https://www.vandenburgeindhoven.nl/ |