Loopbaan en Burgerschap ‘Werken aan je Toekomst’

Werken aan je Toekomst is de Codename Future methode voor een succesvolle loopbaanoriëntatie in het mbo. Aan de hand van deze methode ontwikkelen jongeren een reëel toekomstperspectief en een gericht plan. Daarnaast zorgt deze methoden voor jou, als docent, voor structuur en kun jij je loopbaanlessen gemakkelijk inrichten.

Waarom kiezen voor Codename Future?

Werken aan je Toekomst biedt kant en klare lessen voor succesvolle loopbaanoriëntatie met actuele informatie en gericht op de toekomstige arbeidsmarkt. Het zorgt ervoor dat jongeren een plan ontwikkelen voor de toekomst en geloven in hun eigen kunnen.

Codename Future heeft de methode gebaseerd op de loopbaancompetenties van hoogleraar loopbaanontwikkeling prof. dr. Marinka Kuipers. De methode zorgt voor een volledige invulling van de kwalificatie-eisen Loopbaan en biedt daarbij een gratis training voor docenten en een ondersteunende helpdesk.

De vijf loopbaancompetenties

In de methode staan vijf belangrijkste loopbaan en burgerschap competenties centraal. Deze helpen jongeren goede keuzes te maken. De competenties die gebruikt worden zijn ontleend aan de vijf loopbaancompetenties van F.Meijers en M. Kuipers (2006), over leerloopbanen en loopbaanleren, loopbaancompetenties in het (v)mbo en Het Platform Beroepsonderwijs. Deze competenties zijn voor het ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap leidend in het mbo.

  1. Motievenreflectie: Wat wil ik en waarom wil ik dat?
  2. Kwaliteitenreflectie: Wat kan ik en waar ben ik minder goed in?
  3. Werkexploratie: Welk werk wil ik en welke vaardigheden en kennis heb ik nodig?
  4. Loopbaansturing: Welke keuzes kan ik maken en wat zijn de gevolgen?
  5. Netwerken: Wie kan mij helpen?

De inhoud

  • Methodeboek voor niveau 1-2, niveau 3-4 en/of niveau 4.
  • Digitale startlessen voor de docent voor introductie, reflectie en voorbereiding op de opdrachten.
  • Acht thema’s met circa 35 lessen.
  • Portfolio-opdrachten op verschillende niveaus.
  • Videos, stellingen en creatieve opdrachten.
  • Docentehandleiding: ondersteuning met een lesdoorloop, tips & tricks en achtergrondinformatie.
  • Ontwikkelscan: een nul- en eindmeting maken deel van de methode.
  • Extra: een addendum met vijftig extra opdrachten voor meer verdieping of afwisseling van de les.
  • De inhoud van de methode is chronologisch en sluit nauw aan bij de vijf loopbaancompetenties zoals eerder beschreven.

De opbouw

De eerste drie lessen werk je aan de hand van een digitale startles en werken de studenten in de klas met het werkboek. De vierde les is een interactieve les waarbij de studenten kennis maken met de keuzemogelijkheden; doorleren, werken of een tussenjaar. Daarna werken de studenten een aantal weken in projectengroepen aan een onderzoeksverslag. Door het doen van het onderzoek komen de studenten in aanraking met hbo-vaardigheden en oriënteren ze zich op de mogelijkheden. Tijdens het zelfstandig werken is er één coaching moment met de docent waarbij gereflecteerd wordt op de samenwerking. Na het zelfstandig werken is er nog één interactieve les waarin studenten van elkaar horen wat hun plan voor de toekomst is en welke twijfels er zijn. Daarna maken de studenten een definitieve keuze en presentatie van hun paspoort. Tot slot reflecteert de docent samen met de docent volgens de STAR-methode op zowel de producten en het proces.

Verdieping op Loopbaan met ‘De volgende stap in mijn Loopbaan’

Een hbo-opleiding? Ad opleiding? Gaan werken? Voor jezelf beginnen? Een Tussenjaar? Of weet je het nog niet? Laat jouw studenten hun vervolgstap concreet maken met De volgende stap in mijn Loopbaan. Deze methode is speciaal geschreven voor studenten in het 2e of 3e leerjaar.

Deze methode is ook inzetbaar voor het keuzedeel ‘Voorbereiding op het hbo.’

Inkijkmateriaal Werken aan je Toekomst

Proberen? Vraag inkijkmateriaal  aan en bekijk op je gemak of dit de methode voor jou is! Inkijkmateriaal van de Loopbaanmethode ‘Werken aan je toekomst’ bestaat uit: een methodeboek, een inkijk in de digitale omgeving en een deel van de docentenhandleiding.

https://www.codenamefuture.nl/

Gerelateerde Berichten