Online winkelen

Als je online wel eens artikelen besteld is het wel verstandig om te weten wat je rechten en plichten zijn. Wat veel consumenten niet weten is dat zij recht op bedenktijd hebben van 14 dagen . Binnen deze 14 dagen heb je het recht om je bestelling te retourneren. Voor de consument is dit natuurlijk erg fijn. Webwinkels daarentegen lopen hiermee het risico dat zij binnen deze termijn de bestelling terug moeten accepteren en de consument zijn geld terug moet geven en dan komen de verzendkosten en retourkosten daar nog eens bij. Verkopers zijn verplicht om je over de bedenktijd en overige informatie betreffende je aankoop te informeren. De consument is in Nederland goed beschermd en dat is misschien maar goed ook. Helaas zijn er toch nog genoeg frauduleuze winkels online te vinden. Het is dus zaak om als consument, als je besluit ergens iets te kopen, de betreffende winkel te checken.

Online iets kopen? Bekijk reviews en contactinformatie

Reviews geven je een goede indruk van de winkel en laten zien hoe andere klanten de winkel ervaren hebben. Dit geeft je als koper vertrouwen dat de winkel ook daadwerkelijk een goede winkel is. Maar zo eenvoudig is het ook weer niet, want reviews die op de webshop staan kunnen natuurlijk gefabriceerd zijn. Een echte indruk qua reviews krijg je van externe review websites. Zo kan je de winkel opzoeken in Google, vaak krijg je dan een aantal sterren te zien en reviews. Daarnaast zijn veel webwinkels aangesloten bij een review partij. Klantenvertellen.nl, Trustpilot, Kieskeurig en Kiyoh zijn overige bekende review platformen.

Wat kopen wij vaak online?

Uiteraard worden in het afgelopen Corona jaar online steeds vaker producten verkocht die normaal in een winkel werden gekocht. Boodschappen zijn hier natuurlijk het meest tot de verbeelding sprekend, maar ook elektronica, sportartikelen, tuinartikelen en klusmaterialen vlogen de toonbank over. Voorheen waren het vooral de artikelen als babyartikelen, kleding, een dildo, boeken en speelgoed dat online goed verkocht werd. Het lijkt er sterk op dat ons winkelgedrag aangepast gaat worden en winkelstraten steeds leger gaan worden. Voor fysieke winkels natuurlijk vervelend, maar voor de consument blijkt dit wel iets positiefs te zijn, omdat artikelen makkelijker vergeleken kunnen worden en consumenten zo kunnen winkelen naar de beste deal.

 

Gerelateerde Berichten