Slotenmaker rekent ruim duizend euro in Valkenswaard

VALKENSWAARD– Ruim duizend euro voor een nieuw slot in de voordeur. Mien Flik uit Valkenswaard betaalde het op een onbewaakt ogenblik en voelt zich opgelicht.

Een pinbon van 1091 euro en een nieuw slot dat niet werkt zijn de tastbare bewijzen van wat Mien Flik (89) uit Valkenswaard en haar zoon Beer zien als een duidelijk geval van oplichting. Mevrouw Flik betaalde het bedrag op een moment dat ze moe en niet helemaal alert was. ,,De slotenmaker heeft gezien dat ik niks waard was.” Een prijsopgave heeft ze niet, een factuur kreeg ze evenmin.

Half werk

Mevrouw Flik belde enkele weken geleden een telefoonnummer van de Slotenmakerscentrale dat ze in de Gouden Gids had gevonden. Een slotenmaker kwam bij haar langs, leverde half werk en rekende af.

Haar zoon Beer ging er achteraan en belde twee dagen na de ‘reparatie’ het telefoonnummer uit de advertentie. ,,De telefoniste kon mij geen naam geven van de betreffende slotenmaker en meldde ook dat wij niet in hun systeem voorkomen. Zij kon ons adres of naam niet vinden en gaf aan dat wij een ander nummer moeten hebben gebeld. Toen ik om een inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel en een adres van het bedrijf vroeg, wilde ze dat niet geven. Even later zei ze dat ze vanuit thuis werkt en niet in het systeem kan. Vervolgens vroeg ik haar een meerdere of de eigenaar aan de telefoon te geven. Nadat ik tien minuten in de wacht had gestaan kreeg ik te horen dat die persoon ‘morgenochtend’ zou komen en dat ze dan in het systeem konden kijken en zouden terugkoppelen. Uiteraard is dat nooit gebeurd”, zo luidt het relaas van Beer Flik.

Betaal gewoon niet als ze na gedane arbeid een hoog bedrag vragen. Doen ze moeilijk dan bel je de politie.
Ook raden we aan om een eerlijke, erkende slotenmaker te bellen – deze hebben een transparante werkwijze. Je weet dus precies wat er betaald moet worden voordat de slotenmaker begint met de klus. Wel zo eerlijk.

Woordvoerder politie

Een telefoontje van het Eindhovens Dagblad naar hetzelfde nummer, gistermiddag, geeft hetzelfde beeld. Naam en adres van mevrouw komen niet voor in het systeem, aldus een zegsman die zegt John van den Heuvel te heten – ‘geen familie’- en zegt te werken voor de ‘Algemene Sleutelservice Centrale’, een bedrijfsnaam die niet via google op het internet is te vinden. De man zegt ook dat zijn bedrijf al lang geen zaken meer doet met de Gouden Gids, maar het nummer dat door Mien en Beer Flik en het ED werd gebeld, komt wel uit een advertentie in die gids.

Wirwar

Beer Flik heeft via internet een poging gedaan het betreffende bedrijf te achterhalen, maar kwam daarmee niet ver. ,,Je raakt verstrikt in een wirwar van advertenties. Wat opvalt is dat in geen enkele advertentie of website Kamer van Koophandelnummer of adres te ontdekken is.”

Bij de politie is het fenomeen oplichting door slotenmakers bekend. ,,Ons advies is om goed op te letten wie er aan de deur komt. Dikwijls is het busje zonder bedrijfslogo en hebben ze goedkoop of weinig gereedschap bij zich. Ze zijn dikwijls met z’n tweeën. Betaal gewoon niet als ze na gedane arbeid een hoog bedrag vragen. Doen ze moeilijk dan bel je politie via 0900-8844. Zeg ook tegen de slotenmakers dat je dat gaat doen.”

Tip De Consumentenbond geeft als tip niet te werken met bedrijven die bovenaan staan als je googelt op slotenmaker of soortgelijke zoektermen. ,,Kijk naar de kleinere lokale slotenmakers iets verder naar beneden.”

Tags:

Gerelateerde Berichten