Hoe kan je het waarde bedrijf bepalen?

De waarde van een bedrijf kan worden bepaald door verschillende methoden. De meest voorkomende manier is de bepaling van de intrinsieke waarde. Dit is het bedrag dat u zou verwachten te betalen als u het bedrijf vandaag zou kopen of verkopen, gebaseerd op de huidige financiële prestaties en toekomstverwachting. Het kan ook worden berekend door middel van meer complexe methodes zoals discounted cash flow analysis (DCF), netto-inventariswaarde, marktwaardemethode en de vergelijkingsmethode. Waarde bedrijf bepalen is dus een klus wat goed gedaan dient te worden.

 

Waar moet je op letten wanneer je de waarde van het bedrijf wilt bepalen?

  1. De marktomstandigheden: Kijk naar de economische omgeving waarin het bedrijf opereert en hoe dit zijn prestaties beïnvloedt (bijvoorbeeld inflatie, rentetarieven, wisselkoersen).
  2. Financiële situatie van het bedrijf: Kijk naar de financiële gezondheid van het bedrijf door middel van vergelijkingen met andere concurrenten in de branche. Analyseer balans- en resultatenrekeningen om te begrijpen of een bedrijf winstgevend is.
  3. Groeipotentieel: Kijk naar de toekomstige groei en verwachtingen van het bedrijf. Vergelijk de prestaties met die van concurrenten in de branche, zodat je een goed beeld krijgt van wat er mogelijk is voor dit bedrijf.
  4. Merkwaarde: Kijk naar hoe sterk het merk is binnen zijn marktsegment en of het potentieel heeft om te groeien op lange termijn door middel van marketing, branding en productontwikkeling.
  5. Waarderingen: Vergelijk de waardering van het bedrijf met die van andere vergelijkbare bedrijven in de branche om te zien of er een goede prijs/kwaliteitsverhouding is.

Wanneer je bovenstaande duidelijk in kaart hebt gebracht is het zeer zeker mogelijk om de waarde van het bedrijf te kunnen bepalen. Wel wordt er altijd geadviseerd om gebruik te maken van een expert op dit gebied.

Tags:

Gerelateerde Berichten